Het Westlands Schaak Kampioenschap MIddenbouw (WSK345) is het (basis) schoolschaaktoernooi voor de kinderen uit de groepen 3, 4 en 5. Het vond plaats op woensdagmiddag 10 april in de Joannesschool te Naaldwijk. Op veel basisscholen in het Westland, Hoek van Holland en Maasland wordt schaakles gegeven, al jaren. Het WSK345 houdt daar dan ook direct verband mee.
Voor zo’n toernooi moet er wel wat geregeld en gedaan worden. Vooraf en op de dag zelf.
De tafels worden voor het schaken opgesteld en de borden en stukken volgen. De computer en de printer zijn al aangesloten. Nog even de tafelnummer op de tafels plakken. De eerste kinderen en ouders komen reeds binnen. Het verandert even in een gestage stroom. Er spelen vandaag 65 kinderen mee.
Ard Dekker start de middag met een welkomstwoord en wijst de lokalen en de groepen aan. De spelers zijn verdeeld over vier groepen. Nadat de kinderen op hun plek zitten vraagt Ard om een moment stilte ter nagedachtenis aan Anton Lohuis die kort geleden overleed en de sponsor was van het WSK345.
Na een handdruk starten de kinderen de partijen. Het is meteen raak. Wit gebruikt de loper en de dame. In 4, 5 zetten mat geven op veld f7…Daarnaast heeft een speler trots de dame van zijn tegenstander in zijn knuist! Hij heeft zelf amper nog een stuk en zijn opponent heeft nog wel al zijn stukken… Je hoort ineens: ‘’Jij stond zonet schaak!” Ze doen beiden een paar zetten terug en spelen dan verder. Dezelfde zetten en opnieuw schaak, maar ze zien het niet en spelen nu gewoon door. Dan een paar tafels verder: ‘’Als je schaak geeft moet je het mij wel zeggen hoor!’’
Kijk en daar zit een papa die het weet en stiekem voorzegt… FOEI paps! ‘’Hee, ik ga ff staan hoor , dan kan ik er beter bij!’’ ‘’JAAAA, mat!’’ ‘’Waar?’’ En:’’Loslaten is zetten hoor!’’ ‘’Ja, maar ik stond schaak’’, ‘’Oh, ja …”.
Aan de muur hangt een poster met ‘’De 5 Regels tijdens het schaken’’ :
1) We zijn stil tijdens het schaken.
2) We geven elkaar een hand voor en na de partij.
3) We beginnen tegelijkertijd.
4) Aanraken is zetten en loslaten is gezet.
5) Na de partij de stukken weer in de beginstelling zetten.
Het klinkt toch een beetje als: Naar waarheid je belasting papieren invullen …
Na 20 minuten wordt er gestopt en beoordeelt de groepsleider de nog lopende partijen. De nieuwe indeling komt op de borden voor de klas en de kinderen nemen hun plekje weer in. Ard vraagt nog even of ze een hand hebben gegeven. Na 30 seconden: ‘’Ik heb gewonnen! Ik heb gewonnen!’’ Voor de groepsleider staat een kind en die zegt met een blij gezicht: ‘’Ik heb verloren, mag ik nu naar buiten???” De schoolstoelen zijn prima. Je kan er amper meer mee achterover leunen en vallen. Maar sommigen lukt het wel zijwaarts… BOEM !
Een groepsleider betrapt een kind dat al een zet of acht heeft gedaan en de tegenstander maar eentje…’’Ja, maar hij speelt steeds zijn paard heen en weer’’… In een volgend lokaal is een speler die al zijn overwegingen en ideeën hardop uitspreekt, stukken en velden aanwijst en aanwijzingen aan zijn tegenstander vraagt. Zijn tegenstander is het ook gaan doen. Feitelijk een gezellig onderonsje … , maar wel met twintig anderen om je heen.
Je kan een stoel ook gebruiken om gehurkt met je voeten erop te zitten en dan ook nog met een dikke rugzak op je rug. Thuis eens proberen? Voor sommigen is dat hele stoel gedoe overbodig: staan achter je tafel is in! En dan ook nog een beetje disco-deinen… Lekker schommelen. ‘’Wacht, wacht, ik doe dat niet…, oh ja toch wel!’’
Het lijkt dat moeders wat meer blijmoedig en meelevend naar hun kind kijken, vaders daarentegen lijken toch wat meer strikt en strakker te blikken, een enkele paps lijkt wat vrolijker geamuseerder. De oudere kinderen nemen gemiddeld wat meer tijd voor hun zet(ten). Zijn net wat minder wiebelig. Al een ietwat minder impulsief ook.
‘’Heeeee, dat mag niet!’’ ‘’Remise?’’ ‘’Nee niks daarvan!’’ Even kijken naar de tegenstander: Ziet hij het wel of ziet hij het niet …?
Ard geeft aan dat het zo pauze is na deze ronde en dat er wat te drinken kan worden gehaald. Op het schoolplein spelen de kinderen in het zonnetje. Staand op de pingpong tafel buiten wordt geroepen: ‘’En heb je gewonnen?” ‘’Jahaaaa’’ ‘’Ok dan, wie is uhm?” Het tikkertje spelen wint het even van het schaken. Boven in het klimrek zit een Koning en een Dame. Dat is duidelijk zichtbaar. Drie kleine pionnetjes proberen ook op dat hoge niveau te komen… Er wordt aangekondigd dat er boeken worden verloot van ‘’Simon de Schaker’’ en “Tom Poes en het Edele schaakspel”. Het plein loopt leeg, iedereen snel naar binnen.
Bij het spelen zie je (te) weinig openingsregels, veel pion zetten en twee, drie keer achter elkaar met hetzelfde stuk spelen. Hier is nog veel te halen voor de jonge kampioenen… Discoachtige bewegingen, een echte knikker als pion. Lekker spelen. Kinderen die er plezier in hebben! ‘’Ik sta voor, ik ben je aan het uitroeien!’’ Je stukken ferm op het bord zetten, imponeergedrag. En dan wordt ineens je dame geslagen…‘’Hoe lang is het nog?’’ Met de dame mat kunnen geven, dat zien en dan slechts schaak geven op een ongedekt veld. Tja … Weg dame. Komen vertellen dat je hebt gewonnen. Met je tegenstander op je hielen: ‘’Joh, ik sta niet eens schaak!’’
Nadat alle rondes zijn gespeeld komen veel kinderen de bekers bewonderen, een kleine 20-tal. Vooraf deelt Ard een aantal Chessity diploma’s uit. De bekers vinden hun weg naar de kinderen en iedereen krijgt een (schaak) medaille. Ook de bekers voor de scholen worden uitgereikt. Ard bedankt de groepsleiders en de school (directrice Irene) voor de gastvrijheid met een flinke bos bloemen.
Zie de eindstanden voor alle individuele winnaars:
Eindstand & Uitslagen groep 3/4
Eindstand & Uitslagen groep 5
Bij de scholen werd de EWMM derde, de Joannesschool tweede en De Hofvilla kampioen. De Joannesschool en De Hofvilla mogen zaterdag 29 juni meedoen met het NK345 in Schiedam!
Eindstand scholen
plaats | school | #spelers | #punten (beste 10 spelers) |
1e | De Hofvilla | 19 | 128 |
2e | Joannesschool | 8 | 107 |
3e | EWMM | 6 | 79 |
4e | PWAG | 5 | 70 |
5e | Bernadetteschool | 5 | 68 |
6e | De Regenboog | 4 | 40 |
7e | Montessorischool N'wijk | 4 | 39 |
8e | Prins Mauritsschool | 4 | 38 |
9e | Het Kompas | 3 | 30 |
10e | Waalcampus | 2 | 27 |
11e | Verburchhof | 1 | 18 |
12e | CBS Het Talent | 1 | 14 |
13e | De Achtsprong | 1 | 13 |
14e | Willemsschool | 1 | 13 |
15e | De Ouverture | 1 | 12 |
Een erg geslaagde middag voor alle schakers en schaaksters(!). Prima begeleiding in de groepen en complimenten voor de organisatie.
Hier zijn de sfeerbeelden: