Westland Schaakt

De site voor alle schaakactiviteiten in het Westland

Uit de derde tussentijdse evaluatie van het Schoolschaakplan Westland 2015-2020 blijkt dat vrijwel alle doelstellingen in 2020 lijken te worden gerealiseerd. 

Op  11 mei 2015 is door de KNSB het Schoolschaakplan Westland 2015-2020  vastgesteld. In 2016 en 2017 zijn tussentijdse evaluaties opgesteld en gedeeld met HSB, KNSB en het Chessity-team. Datzelfde is het geval met deze derde tussentijdse evaluatie. De evaluatie is opgesteld door Ard Dekker, de coördinator van het Schoolschaakplan Westland, en afgestemd met de trainers van het Schoolschaakplan Westland. Deze keer is ervoor gekozen de evaluatie van 2017 als uitgangspunt te nemen en zoveel mogelijk alleen nieuwe punten te vermelden.  De evaluatie 2017 met bijlagen (het in 2015 vastgestelde plan en een vergelijking tussen Chessity en de Stappenmethode) en onderbouwing van vrijwel alle gepresenteerde gegevens is beschikbaar en kan op verzoek (aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)  worden toegezonden. 

De belangrijkste conclusies zijn:
1. In drie jaar tijd is op 19 scholen/BSO'n schaakles gegeven. Het aantal daarvan met de Stappenmethode neemt af en het gebruik van Chessity neemt snel toe.
2. Totaal bijna 1.400 scholieren hebben in drie jaar tijd d.m.v. schaaklessen(724) en/of een workshop Chessity (879 leerlingen op zestien scholen) kennis gemaakt met schaken.3. De ledengroei bij jeugdclubs in Westland was na twee jaar met 100% gestegen, maar is nu stabiel gebleven; er zijn wel veel mutaties.                                                                                                                                              4. Deelname aan schoolschaaktoernooien was na twee jaar met meer dan 50% gestegen en is ook stabiel gebleven.
5. Het aantal scholen waar schaakles wordt gegeven neemt langzaam, maar zeker toe.
6. De beschikbaarheid van trainers op de locatie en het moment dat de scholen dat wensen lijkt meer de kritieke factor te worden voor een verdere groei van schaaklessen. Veel scholen hikken ook nog aan tegen de cursuskosten, die zowel in 2017-2018 als in 2018-2019 zijn verhoogd.

Het streven blijft om met enthousiasme en kwalitatief goede trainers en trainingsmethoden (Stappenmethode en Chessity) in Westland, Hoek van Holland en Midden-Delfland een duurzame relatie op te bouwen met basisscholen, BSO'n, bibliotheken en de Volksuniversiteit Westland. Met de toenemende populariteit van schaken onder Westlandse basisscholieren is een belangrijke stap gezet op weg naar een gezond schaakklimaat voor Westlandse schaakverenigingen in 2020.  Uitwisseling van meer goede ervaringen draagt binnen de HSB en de KNSB bij aan vitale schaakverenigingen. 

In het belang van continuïteit wordt de komende jaren nadrukkelijker gezocht naar versterking/opvolging van de coördinatietaken van het Schoolschaakplan Westland. Het streven is om in 2020 meer schaaklessen te hebben geborgd op basisscholen, BSO'n e.d. en minder afhankelijk te zijn van een coördinator Schoolschaakplan Westland.